sahabat , kawan , amigo , semuanya sama



assalamualaikum dan selamat malam semua :)

*heyyo , memang lama gila tak update blog , biasa la kan saya baru je habis trial spm :) yeahh , tak caye da lepas pungg trial , alhamdulillah . oukay , cakap pasal bertegur sapa , saya nak kongsi sikit untuk malam ini dengan korang , nak tak ? kalau tak nak , tarik mouse anda dan press 'close tab' sekian terima kasih , hikkk

*sekarang nie , biasa la orang , bila ada salah sikit dah tak nak bertegur sapa , especially remaja . alaa , tak cakap remaja jela , golongan atok nenek , mak abah dan budak budak sekolah rendah walhal budak tadika pun ade yang macam nie . dulu , time kecik kecik , saya pun macam tu . "tak nak kawan awak ! awak makan mamee saya sampai habis :'( " see , TAK BERTEGUR . tapi biasanya , budak budak tak gado lama kann. tapi , orang tua tua gado , biasanya lama la kann. so , conclusionnya is makin tua , makin susah nak berdamai D:

*stop it dear , hukum tak bertegur tu haram tau dalam islam. masyaallah , saya rasa sangat takut bila terbaca dalam satu buku nie , dia cakap gaduh nie selalu terjadi dalam golongan wanita , and biasanya memang sebab berdendam . dalam buku tu jugak , dia ade tulis hadis macam nie :

" Tidak dihalalkan bagi seseorang muslim untuk mengasingkan saudaranya lebih daripada tiga hari , maka barangsiapa yang mengasingkannya lebih daripada tiga hari lalu dia mati , dia akan masuk ke dalam neraka

""Tidak halal bagi seseorang muslim tidak bertegur siapa dengan saudaranya melebihi tiga hari , kedua duanya bertemu , lantas saling berpaling muka antara satu sama lain. Yang terbaik antara mereka adalah orang yang memulakan salam"

* kawan , saya mohon ampun atas semua kesilapan saya kat awak selama ni . mungkin salah awak , dan mungkin juga salah saya , macam mana pun , saya takkan tunding jari dekat awak da :) cuma , saya rasa kita perlu sedar yang kita sudah terpesong , i mean bukan terpesong buad benda yang syirik ke ape kann . tak salah kan kalau kita cuba berbaik semula , belum terlambat lagi kan . tapi , semua keputusan pada tangan awak , kalau awak rasa nak kita berbaik , saya terima saje , cuma saya taknak masalah kita terus berpanjangan . saya nak kita sama sama berubah . lagipun , kita da nak spm :')


2 comments:

Nursyairah said...

tak bertegur lebih 3 hari je da dosa. kan kan :3

momoNERD said...

@syeRAWRR A'ah , betul tuu :)